Nowe przyzwyczajenia kupujących w ubiegłym roku zdeterminowały wzrost zakupów w Internecie i rekordową ilość paczek. W międzyczasie drugi lockdown na Litwie spowodował wcześniejszy szczyt dostaw bożonarodzeniowych, powodując wiele nowych wyzwań dla przedsiębiorstw handlu elektronicznego, konsumentów i dostawców usług dostawy paczek
W związku z pandemią COVID-19, dostawcy usług dostawy paczek mieli rekordową liczbę dostaw w okresie świątecznym. Venipak, dostawca przesyłek ekspresowych, poinformował, że w okresie od listopada do Bożego Narodzenia kurierzy firmy dostarczyli prawie milion paczek. W grudniu firma odnotowała 100% wzrost dostaw w porównaniu z rokiem 2019. Wyniki za rok 2020 przekroczyły zarówno zwyczajowe, rekordowe dostawy w Czarnym Piątku, jak i wzrost liczby paczek podczas pierwszej blokady. Liczba przesyłek dostarczonych przez Venipak podczas drugiego postoju wzrosła o 35% w porównaniu z pierwszym postojem.
„Chociaż od końca listopada odnotowaliśmy wzrost liczby zamówień w ciągu dnia, wszyscy odbiorcy paczek, zgodnie z planem, otrzymali swoje prezenty przed Bożym Narodzeniem”, powiedział Justas Šablinskas, dyrektor generalny Venipak. „Pomimo znacznego wzrostu ilości paczek, przyjęliśmy zamówienia do 22 grudnia i do 93% paczek zostało dostarczonych przez naszych kurierów bez opóźnień – do Wigilii Bożego Narodzenia zapewniliśmy 1-2-dniową usługę dostawy. Cieszymy się, że naszemu zespołowi udało się osiągnąć ten cel.”
Zamówienia przychodzące bezpośrednio z e-biznesu do konsumentów zwiększyły się nawet o 70% w ogólnej liczbie zamówień. Tymczasem, jeśli chodzi o trendy dotyczące prezentów bożonarodzeniowych, osoby spędzające więcej czasu w domu zdecydowały się na takie prezenty jak dekoracja domu, ceramika stołowa, naczynia kuchenne oraz produkty kosmetyczne i elektroniczne. Venipak zauważył, że dostawy książek, kosmetyków i produktów do dekoracji domu kupowanych online wzrosły trzykrotnie w 2020 roku. Sprzedaż produktów opakowaniowych wzrosła o 100%, sprzedaż zabawek i artykułów dziecięcych wzrosła o 80%, a sprzedaż kawy, ekspresów do kawy i herbaty wzrosła nawet o 50%.
Zdaniem Šablinskas, najbardziej intensywny okres roku nieuchronnie zachęcał firmę do poszukiwania skutecznych rozwiązań. W okresie wakacyjnym Venipak podwoił liczbę kurierów i pracowników magazynów, rekrutując prawie 200 nowych pracowników. Ponadto, przedsiębiorstwo skoncentrowało się na usprawnieniu bezdotykowego dostarczania przesyłek od drzwi do drzwi oraz wprowadzeniu 11 nowych bezdotykowych terminali paczkowych na Litwie. Nowe partnerstwo pomiędzy Venipakiem a Pocztą Litewską zaoferowało jeszcze bardziej komfortowe usługi w okresie wakacyjnym – Venipak dostarczał przesyłki do terminali paczkowych LP Express w 81 miejscowościach na Litwie.
Venipak zdaje sobie sprawę, że w pierwszych miesiącach 2021 roku nastąpi znaczny spadek ruchu paczkowego, ale ze względu na globalną pandemię i zwiększony wolumen handlu elektronicznego liczba zamówień na dostawy będzie w każdym razie wyższa niż w roku poprzednim.
„Sezon bożonarodzeniowy był niezwykle intensywny, a wzrost był znacznie wyższy niż się spodziewaliśmy”, zauważył Šablinskas. „Jesteśmy pewni, że nie tylko okres Świąt Bożego Narodzenia, ale również pandemia, która spowodowała zmiany na rynku, nauczyła nas cennych lekcji. Zespół Venipak jest szczerze wdzięczny wszystkim za cierpliwość w oczekiwaniu na paczki w okresie świątecznym. W przyszłości kluczowym priorytetem pozostanie dla nas świadczenie wysokiej jakości usług dla klientów i konsumentów, których zaufanie do nas zachęca do dalszego rozwoju.”
O Venipak
Międzynarodowa firma Venipak, założona w 2004 roku, świadczy usługi w zakresie dostawy paczek i oferuje efektywne rozwiązania logistyczne dla przedsiębiorstw. Firma wdraża innowacje i regularnie inwestuje w modernizacje systemów. Jest jedynym dostawcą usług realizacji zamówień dla e-biznesu na Litwie. W celu zapewnienia szerszego zasięgu klientów, spółka szybko rozwija swoją sieć odbioru paczek, która obecnie składa się z prawie 600 punktów doręczeń w krajach bałtyckich. Z rocznymi przychodami sięgającymi nawet 40 mln euro Venipak działa również w Polsce, Niemczech, USA i Chinach.