Według Justasa Šablinskasa, CEO Venipak, problem z brakiem powierzchni magazynowych w UE dla firm z branży e-handlu dotarł również do krajów bałtyckich. Do zwiększenia powierzchni magazynowych aktywnie zachęcają firmy zajmujące się dostarczaniem paczek.
Sytuacja w Europie pokazała, że skala towarów sprzedawanych online jest większa niż dostępność powierzchni magazynowych. Z danych The Economist wynika, że w porównaniu z rokiem 2019, w ubiegłym roku odnotowano 16% wzrost wynajmu powierzchni logistycznych. Jednak wskaźnik wolnych powierzchni magazynowych w Europie spadł do rekordowo niskiego poziomu ok. 5%.
Według Justasa Šablinskasa, szefa międzynarodowej firmy kurierskiej Venipak, problem ten jest widoczny również w krajach bałtyckich. Rozwijającym się firmom z branży e-handlu brakuje przestrzeni magazynowej, a budowa większego magazynu nie wchodzi w grę dla większości z nich.
„Prognozy pokazują, że trend e-handlu będzie nadal rósł, a problemy z magazynowaniem będą się tylko pogłębiać. Już teraz widzimy, że w porównaniu do ubiegłego roku, w I kwartale 2021 roku wysłaliśmy o 54% więcej przesyłek. Duże e-sklepy przenoszące się do większych i nowocześniejszych magazynów dodatkowo pokazują zapotrzebowanie na większą powierzchnię magazynową. Niestety, dla mniejszych, ale szybko rozwijających się firm, znalezienie odpowiedniej opcji wynajmu, zakup lub budowa magazynu jest procesem o wiele bardziej czasochłonnym i kosztownym” – mówi Šablinskas.
Aby rozwiązać ten problem, grupa Venipak inwestuje w automatyzację magazynu znajdującego się na Litwie, gdzie towary są przechowywane, pakowane i wykonywane są inne usługi związane z realizacją zamówień. Šablinskas twierdzi, że nowoczesny i zautomatyzowany magazyn pozwoli obsłużyć do 50% więcej klientów e-commerce w krajach bałtyckich, którzy szukają sposobu na zaoszczędzenie na kosztach logistyki.
W tym roku firma planuje również dodatkowe inwestycje w nowe centrum „Fulfillment” pod Warszawą. Będzie to wygodne rozwiązanie dla bałtyckich firm z branży e-handlu, które wysyłają swoje towary na terenie całej Europy. Centrum będzie świadczyć wszystkie usługi wymagane dla e-handlu, w tym magazynowanie i dostawę.
„W konwencjonalnych terminalach sortujących pracownicy stykają się z ponad 40 000 przesyłkami dziennie, które są odbierane przez naszych kurierów na całym obszarze. Jest jednak jasne, że to nie wystarcza. Wraz z rozwojem handlu elektronicznego rośnie zapotrzebowanie na uniwersalną usługę obejmującą cały proces od magazynowania do wysyłki” – mówi Šablinskas.
Z danych firmy wynika, że w 2020 roku z usługi fulfillment dla e-handlu skorzystało o 25% więcej klientów niż rok wcześniej. Obejmuje to magazynowanie, pakowanie i dostawę do klienta. Jednym z najczęstszych powodów korzystania z takiej usługi był brak miejsca na przechowywanie towarów oraz braki w kadrze.