Analitycy rynku przewidują, że znaczny wzrost zapotrzebowania na zakupy w Internecie wśród społeczeństwa, który nastąpił wraz z ogłoszeniem kwarantanny, utrzyma się w przyszłości. Oznacza to, że stale rozwijający się rynek handlu elektronicznego będzie zmuszony do poszukiwania najszybszych i najskuteczniejszych rozwiązań, aby sprostać rosnącym potrzebom konsumentów. Przewiduje się, że w Stanach Zjednoczonych usługa wszechstronnej obsługi zamówień (lub e-fulfillment) będzie konsekwentnie rosnąć do 2028 roku o co najmniej 10% rocznie.
Potrzeba pozyskiwania takich usług od stron trzecich odzwierciedla szczególną dojrzałość i przekonanie świata biznesu, że zasoby własne najskuteczniej jest wykorzystywać tam, gdzie generują największą wartość. W przypadku usługi e-fulfillment, która stosunkowo niedawno osiągnęła dojrzałość pod względem jakości, na Litwie przewidywany jest dwucyfrowy wzrost. Jaką wartość widzą w tej usłudze Litwini i na co warto zwrócić uwagę przy wyborze dostawcy?
Dla zakładu krawieckiego, ale nie dla towarów paletowych
Dzięki usłudze wszechstronnej obsługi zamówień przedsiębiorstwo nie jest już zmuszone do martwienia się o magazynowanie, zarządzanie saldami, kompletowanie, pakowanie, przygotowanie towaru do wysyłki, zarządzanie zwrotami itp. W takim przypadku wolne środki można przeznaczyć na rozwój działalności, m.in. marketingowe kształtowanie rynku, marketing, wzrost produkcji i rozwój na rynkach zagranicznych, poprawę doświadczeń użytkowników podczas wizyt na stronach sklepu internetowego itd.
Wstępnie podliczyliśmy, ile w ciągu pół roku wynosi wzrost firm, które korzystają z tej usługi i przeznaczają swoje zasoby ludzkie na realizację innych celów. Zmiany przed i po wahają się od 80% do trzycyfrowego wzrostu dostaw artykułów.
Zaletę takiej usługi stanowi elastyczna przestrzeń magazynowa, która dostosowuje się do objętości towaru. Nie bez powodu usługę e-fulfillment wybierają najczęściej małe i średnie firmy, którym nie opłaca się całoroczne ponoszenie kosztów z tytułu wynajmu pomieszczeń i sprzętu, szczególnie gdy trudno jest przewidzieć tempo wzrostu lub zarządzać nim. Często zdarza się, że rozwijające się firmy, które nie mają miejsca na magazynowanie towaru w swoich pomieszczeniach i nie są w stanie pozyskać przestrzeni o stosunkowo małej powierzchni na rynku najmu, poszukują partnerów logistycznych.
Oczywiście istnieje kilka uwarunkowań, przy których usługa ta nie da oczekiwanych wyników. Tak zdarza się w przypadku towaru dostępnego w niezwykle dużych ilościach, szczególnie drogiego i/lub słabo rotującego, a także towarów wielkogabarytowych i w przypadku przewagi towarów paletowych.
W ujęciu globalnym największy wzrost usługi e-fulfillment generował segment odzieżowy i obuwniczy. Na kolejnych pozycjach plasują się drobna elektronika, kosmetyki i produkty zdrowotne. Obecnie dostawcy przykładają ogromną wagę do obsługi zamówień na artykuły elektroniczne. Są one wymagające pod względem opakowania i sposobu dostawy. Być może powinniśmy spodziewać się innowacji w tym obszarze.
Oddając towar, oddajesz także część reputacji
Postrzeganie handlu elektronicznego przez konsumentów zmienia się nawet szybciej niż następuje jego wzrost. W szczególności zacierają się granice między czasem robienia zakupów a jakością obsługi w sklepach fizycznych i w miejscach e-handlu. Robiąc zakupy w sieci, konsumenci oczekują takiego samego komfortu, jak w sklepie fizycznym, oraz podobnej sprawności odbioru towaru. E-klienci, którzy doznali rozczarowania przynajmniej jednym z tych elementów, raczej nie będą skłonni do dawania drugiej szansy.
A zatem wybierając dostawcę usług e-fulfillment oraz innych usług logistycznych, pamiętaj że wybierasz partnera biznesowego, który Cię reprezentuje i występuje w Twoim imieniu. Upewnij się, że lokalizacja magazynu i czas dostawy odpowiadają Twoim potrzebom biznesowym, a usługi będą realizowane terminowo i profesjonalnie. Zastanów się, ile sposobów dostawy może Ci zaoferować dany usługodawca, jak rozległa jest sieć paczkomatów, jaka będzie procedura zwrotu towaru, czy integracja interfejsów z systemami dostawcy w Twoim sklepie internetowym nie zajmie za dużo czasu itp.
Ogólnoświatowe tendencje pokazują, że firmy e-commerce przygotowują się do pełnego wykorzystania możliwości wzrostu i rozwoju, a przedsiębiorstwa logistyczne umacniają swoje usługi, aby pomóc klientom zapewnić stabilny wzrost i dodatkową siłę roboczą. W tym roku traktujemy usługę e-fulfillment jako priorytet inwestycyjny. Planujemy wzrost w krajach bałtyckich i poza nimi – w Polsce, Niemczech, Holandii – tym samym umożliwiając naszym klientom zwiększenie zasięgu działalności.