Od co najmniej kilku sezonów Polska jest dość poważnym graczem na światowym rynku zakupów modowych. Produkowane w kraju nad Wisłą produkty z powodzeniem eksportowane są do krajów na całym świecie. Ponad 60% przychodów ze sprzedaży jest generowane w wyniku eksportu polskich tekstyliów. Najczęściej trafiają one do Niemiec, Francji i Ukrainy. Dynamiczny rozwój rynku modowego w Polsce pozwolił na zajęcie 11. miejsca wśród największych eksporterów odzieży na świecie. Ostatnie lata obfitowały w rozmaite inwestycje, za którymi stali polscy producenci odzieży. Rozbudową objęto nie tylko sieci sklepów stacjonarnych poza granicami kraju, ale także kanały sprzedaży online. Polskie marki zyskują renomę i są coraz bardziej rozpoznawalne w różnych zakątkach globu, czego przykładem może np. ekspansja polskiej marki Eobuwie.pl, która działa już na 18 rynkach, w tym na Litwie i Łotwie.
Nie bez znaczenia więc dla polskich marek pozostaje więc bałtycki rynek modowy.. Trend wzrostowy jest mocno zauważalny, mimo lekkiego regresu w 2022 r., następne lata będą odnotowywały dynamiczne wzrosty. W 2023 r. przewiduje się, że przychód na rynku odzieżowym wyniesie ok. 425 mln USD (2022 r – niemal 345 mln USD), natomiast w 2024 r. niecałe 515 mln USD, a do 2027 urośnie do 723 mln USD. Polskie marki dostrzegając ten trend będą więc nie tylko coraz uważniej przyglądać się rynkowi bałtyckiemu, ale będą chciały w nim realnie uczestniczyć.
Jacy modowi gracze dominują na rynku bałtyckim i jeszcze gdzie warto szukać swojej niszy?
Na rynku bałtyckim nie brakuje marek światowych, jak i tych lokalnych. Tym bardziej że mieszkańcy tego regionu Europy na tę lokalność nieustannie mocno stawiają. Jedną z popularnych „bałtyckich” marek jest Soulz. Jest to multi-brandowy sklep online pochodzący z Litwy, specjalizujący się w produkcji odzieży sportowej i streetwearowej, ale także oferujące doskonale rozpoznawalne światowe marki, takie jak Maxmara, Hugo Boss, Marella, Sandro. Soulz zdobyło rozpoznawalność dzięki innowacyjnym projektom, wysokiej jakości materiałom i unikatowemu stylowi. Marka rozwija się, oferując nowe kolekcje i rozszerzając swoją obecność w sklepach stacjonarnych oraz tych online.
Membershop to kolejny multi-brandowy e-sklep z markową odzieżową działający wyjątkowo prężnie na rynku litewskim. Marka skupia się na tworzeniu komfortowej, casualowej odzieży dla mężczyzn i kobiet. Membershop rozwija się poprzez rozbudowę swojej sieci sklepów, jak również poprzez obecność online, oferując swój asortyment przez platformę e-commerce.
Obok lokalnych liderów działają także popularne światowe brandy jak Asos czy AboutYou, ale rynek modowy wcale nie wydaje się tam przesycony. Wciąż jest miejsce na dobre projekty modowe jak modne, szyte w Europie ubrania dla kobiet, modę dziecięcą czy galanterię. Warto zauważyć, że polskie marki odzieżowe, zarówno te z już ugruntowaną pozycją na rynku, jak i nowo powstające, oferują różnorodne produkty o wysokiej jakości, szyte w Polsce z dbałością o szczegóły takie jak pochodzenie tkanin, partnerskie, uczciwe relacje z dostawcami, ekologiczne i zrównoważone opakowania, personalizacja zakupów. To wszystko są wartości, które dobrze przyjęły się w Polsce, a rodzime biznesy świetnie sobie poradziły sobie z ich wdrożeniem. Jest zatem nasz towar eksportowy. Bogactwo polskiego sektora odzieżowego pozwala markom na tworzenie różnorodnych kolekcji, które mogą przyciągać uwagę klientów także na rynku bałtyckim.
Polskie marki pozostają także często atrakcyjne cenowo w porównaniu do niektórych międzynarodowych marek, co może korzystnie przełożyć się na podbój bałtyckich krajów i pozyskiwanie tamtejszych klientów. Cenowo konkurencyjna oferta może przyciągać uwagę konsumentów, szczególnie tych, którzy szukają dobrego stosunku jakości do ceny.
Jakie modowe trendy zakupowe dominują na rynku bałtyckim, czego najczęściej poszukują mieszkańcy tej części Europy?
Mieszkańcy krajów bałtyckich często stawiają na modny, ale i funkcjonalny styl. Popularne grupy produktów w tych regionach to odzież outdoorowa czy streetware`owa, ale bałtyccy użytkownicy całkiem chętnie nabywają także produkty z wyższej półki. Popularne pozostają marki takie jak Columbia, The North Face czy Patagonia. Młodzież interesuje się modą uliczną, na którą składają się odważne projekty. Marki takie jak Adidas, Nike, Puma czy H&M nieustannie są popularne wśród młodszych grup wiekowych. Ze sklepów internetowych wysyłane są do punktów odbioru czy bezpośrednio do domów ekskluzywne marki, takie jak Tommy Hilfiger, Hugo Boss, MaxMara czy Emporio Armani.
Nawet ok. 40% kupujących w sieci mieszkańców krajów bałtyckich decyduje się na zakup w e-sklepach odzieży i obuwia. Wprawdzie mieszkańcy tych krajów preferują sklepy online lokalne, to jednak te nie zawsze spełniają ich oczekiwania. Przede wszystkim dlatego, że mają one dość ograniczoną ofertę. I jest to dość znamienną cechą bałtyckiego e-commerce`u. Dlatego też duży potencjał tkwi w tzw. zakupach transgranicznych. Wprawdzie zagrożeniem w tej przestrzeni mogą być zwroty, jednak jest to szansa do rozwoju sprzedaży online w tej części Europy. W drodze do odnalezienia się ze swoim e-biznesem na tym rynku warto postawić na partnera logistycznego, który ten rynek zna i ma odpowiednie zaplecze.
Wejście na rynek bałtycki z nowym biznesem
Wejściu na zagraniczne rynki powinna towarzyszyć odpowiednia strategia, dla której wsparciem są właściwi partnerzy. E-commerce jest tą przestrzenią sprzedaży, w której niezwykle wrażliwą rolę odgrywa logistyka. Niezależnie od jej modelu, czy postawimy na dropshipping, fulfillment, czy własny magazyn konieczna jest organizacja szybkich dostaw do e-konsumentów. Venipak poza technologiczną organizacją, prostą integracją z systemem, gotowymi do implementacji modułami dysponuje rozwiniętą siecią punktów odbioru i własną flotą samochodową dostarczająca paczki bezpośrednio do klienta. Zaufany partner wspiera więc rozwój e-sklepów, decydując o sprawniejszym i bezpiecznym wejściu na zagraniczne rynki. Posiadając know-how, doświadczenie powstałe na kanwie współpracy z funkcjonującymi na rynku bałtyckim, wyżej opisanymi markami, będzie wsparciem dla tych, które wchodzą na bałtycki rynek e-commerce.
Sprzyjające czynniki dla ekspansji polskich marek modowych w bałtyckiej rzeczywistości
Polska graniczy bezpośrednio z Litwą, nie pozostając w oddali także od Łotwy i Estonii. To ułatwia logistykę i handel między tymi regionami. Bliskość geograficzna i podobne kulturowe tło składają się na wspólną historię, tradycje i wartości kulturowe, co może ułatwić polskim markom zrozumienie preferencji i potrzeb konsumentów na rynku bałtyckim.
Obecnie obserwuje się tendencję wzrostową odnoszącą się do zainteresowania markami lokalnymi, które są postrzegane jako unikatowe, autentyczne i często powstające ze świadomością ekologiczną. Polskie marki odzieżowe mogą skorzystać z tego trendu, promując swoją tożsamość kulturową i oferując produkty o lokalnym charakterze.
A co z wyzwaniami?
Planując jednak ekspansję na rynek bałtycki polskie marki muszą również zdawać sobie sprawę z pewnych wyzwań. Będą to np. konkurencja ze strony lokalnych i międzynarodowych marek, dostosowanie się do lokalnych preferencji i oczekiwań konsumentów oraz konieczność odpowiedniego dopasowania strategii marketingowej i dystrybucyjnej do specyfiki rynku bałtyckiego.
Polskie marki mają powody ku temu, by planować skuteczną ekspansję na rynek bałtycki. Okoliczności sprzyjające to bez wątpienia bliskość geograficzna, ale też jakość produktów, konkurencyjność cenowa oraz rosnące zainteresowanie markami lokalnymi. Jednak sukces wymagać będzie dostosowania się do lokalnych warunków i preferencji konsumentów oraz odpowiedniego planowania i strategii ekspansji.