Dokonując podsumowania ubiegłego roku, międzynarodowa firma kurierska Venipak informuje, że obrót grupy firm za rok 2023 osiągnął poziom 101 mln euro. Trwał dynamiczny rozwój sieci automatów paczkowych, dobiegł końca ważny etap tego rozwoju w krajach bałtyckich, ponadto zaczęto aktywnie rozwijać dziedzinę biznesu zorientowaną głównie na e-commerce. Według menadżera spółki Justasa Šablinskasa e-commerce ma położyć fundament pod skuteczną działalność firmy na skalę długoterminową. W związku z tym wielka uwaga jest poświęcana wzmacnianiu zespołu i łączeniu kompetencji wewnątrz firmy.
Kontynuacja inwestycji w automaty paczkowe
W 2023 roku spółka pomyślnie kontynuowała rozbudowę sieci automatów paczkowych w krajach bałtyckich: na koniec roku łączna liczba automatów paczkowych na Litwie osiągnęła 270 – w ciągu roku zainstalowano 20 nowych automatów paczkowych i rozbudowano 60 istniejących. Firma na Łotwie zakończyła rok z 200 automatami paczkowymi, natomiast w Estonii zainstalowano 160 nowoczesnych automatów paczkowych.
„Od 2020 roku rozpoczęliśmy aktywne wdrażanie naszej sieci automatów paczkowych i w ciągu roku zainwestowaliśmy w krajach bałtyckich ponad 5 mln euro. Pierwszym rynkiem była Litwa, następnie Łotwa, a w zeszłym roku zakończyliśmy wreszcie rozwój automatów paczkowych również w Estonii, łącząc w ten sposób wszystkie trzy kraje w jedną sieć i zapewniając jeszcze szybsze i wygodniejsze dostarczanie przesyłek. Co prawda, nie mamy zamiaru ograniczać się do tych liczb, dlatego już od początku roku, w odpowiedzi na potrzeby rynku i przyzwyczajenia konsumentów, prowadzimy dalszy rozwój” – mówi J. Šablinskas, dodając, że dostawa towarów do automatów paczkowych zamiast do domów staje się coraz częstszym wyborem.
W tym roku firma planuje rozbudowę sieci w regionie bałtyckim do 800 automatów paczkowych: na Litwie planuje zainstalować 115 nowych automatów i rozbudować 75 istniejących, w Estonii ma pojawić się 30 nowych automatów paczkowych do końca tego roku, a 50 istniejących zostanie rozbudowanych.
W rozwój sieci automatów paczkowych na Litwie i w Estonii planuje się inwestować kolejne 1,5 mln euro rocznie.
Pomoc w rozwoju e-commerce dla przedsiębiorstw
Zdaniem J. Šablinskasa rok 2023 był szczególnie znaczący dla grupy firm w rozszerzaniu się poza kraje bałtyckie – nabyta w ubiegłym roku holenderska hurtownia e-commerce działa już dziś pod nazwą Venipak Commerce.
Nowy rynek do rozwoju został wybrany celowo, ponieważ dziedzina handlu internetowego w krajach Beneluksu, w której dominują właśnie Niderlandy, kwitnie: aż 74% ogólnej liczby internautów w regionie kupuje towary przez Internet – to o 10% więcej niż średnia europejska.
„Ten krok ma zmienić nasz model biznesu – teraz jesteśmy nie tylko firmą kurierską, ale również hurtownią internetową. Dana nisza biznesu ma ogromny potencjał nie tylko w Europie, nie jest bowiem ona wystarczająco ukształtowana na całym świecie. Na przykład większość sklepów internetowych nadal pracuje bezpośrednio z dostawcami i producentami, a my chcemy im zaoferować najlepsze lokalne rozwiązanie z szybką dostawą na dowolny rynek europejski w ciągu 24 godzin” – mówi J. Šablinskas.
Wzmocnienie zespołu
W realizacji ambitnych planów biznesowych szczególna uwaga jest poświęcana wzmacnianiu pracowników, poszczególnych zespołów i rozszerzeniu kompetencji. W ciągu ostatniego roku zespół Venipak wzrósł o 11%, a wewnątrz firmy awansowała o 13% większa liczba pracowników.
Firma aktywnie inwestuje w utrzymanie pracowników i ich dokształcenie: przeszkolono 60 liderów i menedżerów średniego ogniwa, założono akademię szkoleniową i powołano dedykowanych instruktorów szkolenia teoretycznego. Według J. Šablinskasa dużą uwagę przywiązuje się także do kadry zarządzającej:
„Nasze firmy na Łotwie, w Estonii i Niderlandach mają już niezależnych menedżerów, którzy są odpowiedzialni za lokalne zespoły i realizację celów. Mając na uwadze długoterminowy kierunek strategiczny biznesu, w ubiegłym roku w firmie pojawiło się stanowisko szefa rozwoju międzynarodowego, które objęła osoba z ogromnym doświadczeniem w zakresie e-commerce – Sabina Bačiulienė. Jest ona odpowiedzialna za rozwój e-commerce i synergię usług oferowanych przez firmę w drodze do rozwoju usługi wzrostu wykładniczego oraz kompleksowej realizacji zamówień w Europie.”
Według J. Šablinskasa w tym roku firma będzie kontynuować transformację poglądu na logistykę e-commerce, oferować zintegrowane rozwiązania, które odzwierciedlają potrzeby rozwijającego się sektora, a także zwracać uwagę na automatyzację, zwiększanie efektywności i zapewnianie miłych doświadczeń klienta.