Badania z 2020 roku wykazują, że wzrost globalnych zakupów online niemal podwoił się a przewidywany wzrost sektora związany jest z ciągłym rozwojem cyfrowych sposobów dokonywania zakupów oraz usprawnieniami zarówno dla przedsiębiorstw, jak i konsumentów w kontekście pandemii. Ponieważ przed firmami zajmującymi się dostarczaniem paczek nadal stoją wyzwania związane z przetwarzaniem rekordowego ruchu klientów, utrzyma się potrzeba zapewnienia bezpiecznych i wysokiej jakości usług.
Ekonomiści twierdzą, że nietypowa sytuacja na świecie przyspieszyła rozwój sektora e-handlu o 5 lat i w tym roku przychody z e-handlu na rynkach światowych wzrosną co najmniej o 17%. Venipak, międzynarodowy dostawca usług doręczania paczek, informuje, że od początku nowego roku ilość paczek utrzymuje się na wysokim poziomie – w styczniu na Litwie Venipak odnotował 50% wzrost dostaw w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku.
W związku z prognozowanym wzrostem ruchu paczkowego o co najmniej 20% w I kwartale 2021 roku, następuje nieodwracalna zmiana procesów obsługi przesyłek, w tym wdrażania technologii i rozszerzania zakresu usług.
Ilości przesyłek dla końcowych klientów wciąż pozostają wysokie
Według Venipak, wraz z dynamicznym przejściem na e-handel w 2020 roku, ruch paczek do użytkowników końcowych wzrósł na Litwie o prawie 70%. Wzrost liczby klientów z sektora B2C w 2021 roku motywuje dostawców usług kurierskich do dalszego rozwiązywania problemów związanych z logistyką, takich jak śledzenie paczek w czasie rzeczywistym, wybór opcji dostawy oraz wdrażanie zautomatyzowanych procesów.
Tymczasem wzrost popytu w sektorze B2C wygenerował również zapotrzebowanie na dostawy tego samego dnia, co sprawia, że jest to obszar usprawnień, który prawdopodobnie zdominuje trendy konkurencyjne wśród firm kurierskich, aby dopasować się do preferencji klientów i użytkowników końcowych w tym sektorze.
„Do tej pory główną obietnicą dostawców usług kurierskich wobec klientów lub konsumentów była często usługa doręczenia przesyłki następnego dnia. W tym roku ten priorytet zostanie utrzymany, ale oczekiwania konsumentów i użytkowników końcowych zachęcają nas do zrobienia kroku naprzód i skupienia się na usługach doręczenia tego samego dnia, jeśli tylko jest to możliwe. Możliwość zaplanowania sprawnej dostawy, a jednocześnie pełny i wygodny dostęp do kilku opcji dostawy to najbardziej widoczne trendy w zachowaniach konsumentów zamawiających dostawę paczki” – powiedział Justas Šablinskas, Dyrektor Generalny Venipak.
Rozbudowa sieci doręczania przesyłek
Rosnące zapotrzebowanie na usługi wielokanałowe, które zapewniają elastyczny dostęp do szerokiej gamy opcji dostawy, stawia przed dostawcami usług kurierskich wyzwania związane ze znalezieniem skutecznych sposobów na spełnienie oczekiwań klientów.
Ponieważ rynek zmienia się w sposób nieodwracalny, rozwój punktów odbioru paczek pozostanie wysoce konkurencyjnym czynnikiem wśród firm kurierskich, zapewniając konsumentom możliwość odbioru paczek w najbardziej dogodnych lokalizacjach.
„W ubiegłym roku firmy działające na rynku przesyłek podjęły kilka ważnych kroków, które znacząco zmieniły rynek. Aby sprostać nowym potrzebom klientów, na Litwie bardzo szybko rozbudowano sieć terminali pocztowych. Pojawiły się również dodatkowe możliwości dostarczania paczek, zwłaszcza w okresie szczytu świątecznego, kiedy to osiągnięto nowe rekordy wszech czasów” – powiedział Šablinskas. „Inwestycje w infrastrukturę dostarczania paczek i technologie cyfrowe, a także poszukiwanie dogodniejszych lokalizacji dla terminali paczkowych pozostaną w centrum uwagi logistyki końcowego klienta zarówno pod względem zwrotu z inwestycji, jak i realizacji celów strategicznych w perspektywie długoterminowej.”
Automatyzacja dostarczania przesyłek
Przewiduje się, że w tym roku zarówno konsumenci, jak i przedsiębiorstwa na całym świecie będą nadal podążać za nowo ukształtowanymi nawykami handlowymi, dlatego oprócz większej elastyczności w świadczeniu usług, firmy logistyczne inwestują w automatyzację procesów i magazynowania.
Zdaniem Šablinskasa, inwestycje w nowe technologie pomogą nie tylko poradzić sobie z gwałtownym wzrostem ilości przesyłek, ale także zapewnić szybko rozwijającą się świadomość bezpieczeństwa zdrowotnego, która ma się utrzymać nawet po pandemii.
„Wymogi bezpieczeństwa zdrowotnego zmotywowały firmy kurierskie do zwiększenia wykorzystania technologii podczas świadczenia swoich usług. W ciągu ostatniego roku bezdotykowa dostawa do domu lub inne opcje bezdotykowego odbioru paczek stały się integralną częścią naszych usług, które również ukształtowały nawyki klientów, więc bez tych opcji nie można sobie wyobrazić przyszłości. Ponieważ nie wiemy dokładnie, jak długo utrzyma się pandemia i wynikająca z niej sytuacja, jest prawdopodobne, że firmy będą nadal aktywnie poszukiwać i stosować innowacyjne rozwiązania w celu poprawy jakości usług w tym roku, niezależnie od zmieniających się okoliczności” – zauważył Šablinskas.
Wdrażanie technologii, nadawanie priorytetów usługom, na które jest zapotrzebowanie oraz wzmacnianie inicjatyw biznesowych w tym roku będzie szczególnie korzystne dla całego rynku, ponieważ nie tylko rozszerzy to alternatywy dostaw dla konsumentów, ale także przyczyni się do ożywienia gospodarki po pandemicznym zmęczeniu.
O Grupie Venipak
Założona w 2004 roku międzynarodowa firma kurierska Venipak oferuje efektywne rozwiązania logistyczne dla firm i klientów prywatnych w krajach bałtyckich, Polsce, Niemczech, USA i Chinach. Każdego roku firma udoskonala swoje usługi kurierskie, inwestuje w rozwiązania technologiczne dla e-handlu i rozszerza swoją sieć dostaw paczek. Obecnie do dyspozycji klientów w krajach bałtyckich jest blisko 600 punktów odbioru paczek. Przy rocznych przychodach sięgających 50 milionów euro, Venipak planuje w ciągu najbliższych kilku lat rozwinąć sieć blisko 2 000 terminali paczkowych i punktów odbioru paczek, aby stać się jedną z największych sieci doręczania paczek w krajach bałtyckich.