Popularność zakupów w Internecie wciąż rośnie, ale firmy zajmujące się e-handlem napotykają na specyficzne wyzwania w różnych krajach europejskich. Jak twierdzi Justas Šablinskas, CEO firmy Venipak, świadczącej usługi dostarczania paczek międzynarodowych, trendy na rynku europejskim są różne.
W miarę rozwoju handlu elektronicznego e-commerce, Venipak, firma kurierska działająca w krajach bałtyckich, Niemczech, Polsce, Chinach i USA, zauważyła różnice w sposobie, w jaki firmy w poszczególnych regionach radzą sobie z rosnącą liczbą zamówień. Dominujące tendencje w dostawach paczek w Europie Zachodniej są zupełnie inne niż na Litwie i w innych krajach bałtyckich. Różne potrzeby klientów determinują wybory firm e-handlu, co z kolei prowadzi do różnych wymagań w zakresie usług dostawy paczek w danym kraju.
Według Statista, wszystkie e-sklepy w Polsce oferują dostawę do domu za pośrednictwem kuriera, 68% realizuje dostawy do paczkomatów, a 64% pozwala klientom samodzielnie odebrać przesyłkę z fizycznego sklepu. W Niemczech nadal dość powszechne jest wybieranie przesyłki pocztowej – wyprzedza ją tylko dostawa do domu i skrytki pocztowe. W wielu innych krajach dostawa pocztowa nie jest jednak popularnym wyborem. Około jedna trzecia niemieckich sklepów internetowych nie podaje czasu dostawy, a sami Niemcy mają tendencję do zwracania ponad połowyswoich zakupów. Oznacza to, że firmy e-commerce muszą zapewnić dogodne opcje zwrotu.
„Zauważyliśmy, że ze względu na specyficzne potrzeby klientów, trendy w dostarczaniu przesyłek różnią się w zależności od kraju. Na przykład, wymagania klientów są bardzo podobne w krajach bałtyckich, gdzie rośnie zapotrzebowanie na schowki na paczki i szybką dostawę. Z tego powodu firmy e-commerce muszą się dostosować i zapewnić klientom takie opcje” – mówi Justas Šablinskas, Dyrektor Generalny Venipak. „Dla niemieckich klientów wysyłka zwrotna jest priorytetem już od jakiegoś czasu, podczas gdy na Litwie stała się istotna dopiero teraz, więc staramy się dostosować do tych potrzeb”.
W czasie pandemii firmy zajmujące się dostarczaniem przesyłek musiały rozszerzyć i udoskonalić swoje usługi. W związku z rosnącym zapotrzebowaniem na jak najwygodniejszy sposób odbioru zakupów, firmy na Litwie i Łotwie dodają jak najwięcej opcji dostawy. Według firmy Venipak, wzrasta zapotrzebowanie na dostawy wieczorne i sobotnie. Usługa dostawy wieczornej została wprowadzona w czasie pandemii i obecnie stanowi 1% wszystkich dostaw Venipak w krajach bałtyckich.
„Staramy się dostosowywać do potrzeb firm z branży e-handlu we wszystkich krajach, w których działamy. Przedsiębiorcy doskonale wiedzą, co jest ważne dla ich klientów i jakie metody dostawy zapewniają najlepsze wrażenia z zakupów online. Na Litwie największe zapotrzebowanie jest na dostawę następnego dnia, widzimy też rosnące zapotrzebowanie na dostawę w sobotę” – mówi Šablinskas. „Wierzymy, że obecne trendy w dostarczaniu przesyłek wkrótce staną się powszechne. Ponieważ rynek e-handlu będzie się nadal rozwijał, w różnych krajach pojawią się nowe potrzeby klientów, a firmy będą musiały się do nich dostosować.”
Według Šablinskasa, w wielu krajach europejskich nadal będzie rosło zapotrzebowanie na dostawy następnego dnia. Wreszcie, zapotrzebowanie na rozwiązania przyjazne dla środowiska będzie napędzać nowe trendy, ponieważ klienci będą zwracać się w stronę zrównoważonych marek. W takim przypadku firmy e-commerce i firmy kurierskie będą musiały zwrócić większą uwagę na materiały pakunkowe.