W tym roku mieszkańcy krajów bałtyckich prezenty świąteczne będą kupować po uważnym sporządzeniu listy zakupów i szukając najlepszych ofert oraz rabatów – wynika to z niedawno przeprowadzonego badania. Np., ponad jedna trzecia Litwinów, w porównaniu z ubiegłym rokiem, nie zamierza oszczędzać na zakupach, jedna piąta część twierdzi, że wyda nieco mniej.
Zamówione przez międzynarodową firmę kurierską „Venipak” badanie wśród mieszkańców krajów bałtyckich wykazało, że rosnąca inflacja zmusza mieszkańców do bardziej uważnego planowania zakupów, jednak tylko 9% Litwinów planuje znacznie zmniejszyć budżet na prezenty świąteczne, tyle samo Estończyków i nieco więcej – 10% Łotyszy.
Najczęściej w krajach bałtyckich budżet przeznaczany na prezenty waha się w przedziale od 101 euro do 200 euro. Na Litwie tyle samo (31%) respondentów planuje wydać od 51 do 100 euro. Do 500 euro na zakupy przeznaczy 17% Litwinów, 11% Łotyszy oraz 16% Estończyków. Jeszcze 11% Litwinów, 13% Estończyków oraz 19% Łotyszy twierdzi, że przed planowaniem wydatków na prezenty chcą otrzymać pierwszy rachunek za ogrzewanie.
„Zawsze obserwujemy zmiany nawyków konsumentów, szczególnie w bieżącym okresie, byśmy mogli maksymalnie odpowiadać na ich potrzeby. Celem badania było ustalenie, jaki sposób zakupów w tym roku będą skłonni wybierać mieszkańcy krajów bałtyckich. Wyniki wykazały, że Litwini i Estończycy pierwszeństwo dadzą zakupom przez Internet – odpowiedź odpowiednio wybrali 29% Litwinów oraz 21% Estończyków. Tym czasem klienci z Łotwy częściej się będą wybierać do sklepów fizycznych (33%), jednak interesujące jest to, że rabatów jednak będą szukać w internecie (25%).
Warto zwrócić uwagę, że na promocje i rabaty czekają prawie wszyscy kupujący bez wyjątku i to jest zaskakujące. W obliczu rosnącej inflacji mieszkańcy nadal chcą stworzyć świąteczny nastrój – powiedziała kierownik marketingu „Venipak” Asta Raudonienė.
Nie należy odkładać zakupów na później
Jeżeli już zdecydowałeś, ile możesz wydać na prezenty, A. Raudonienė radzi nie odkładać zakupów. Wg danych ankietowanych, zaledwie 5% respondentów na Litwie i w Estonii oraz 4% na Łotwie już zadbało o świąteczne prezenty. Znacznie więcej, odpowiednio 17%, 21% i 13% respondentów jeszcze nie planują zakupów.
„Chociaż może się wydawać, że Boże Narodzenie jeszcze daleko, jednak handel już się intensyfikuje, niedługo nastąpi także „Czarny piątek” (ang. Black Friday), a także coraz bardziej zyskujący popularność w krajach bałtyckich „Poniedziałek cybernetyczny” (ang. Cyber Monday), przyjdą także inne świąteczne rabaty, kiedy zakupy, zwłaszcza internetowe, będą jeszcze bardziej aktywne.
Nie warto odkładać zakupów na ostatnie tygodnie przed świętami. Każdego roku starannie się przygotowujemy do tego sezonu rozbudowując swoją infrastrukturę dostawczą, jednak pożądanych produktów po prostu może nie zostać w magazynach u sprzedawców. W takim przypadku możesz nie tylko zepsuć świąteczny nastrój, ale też za spontaniczne zakupy zapłacić więcej” – mówi A. Raudonienė.
Wg danych firmy, teraz rośnie liczba zamawianych przez Internet zabawek, kosmetyków i produktów do pielęgnacji, ubrań i suplementów diety czy witamin, także popularność zyskuje żywność ekologiczna. Jak zwykle Litwini chętnie kupują książki przez Internet.
Badanie na zlecenie firmy „Venipak” w październiku br. Na Litwie, Łotwie i w Estonii przeprowadziła firma prowadząca badania „Norstat”.