Prawie każdego roku część klientów święta wita bez otrzymania nabytych prezentów bożonarodzeniowych. Kupując przez Internet często nie zastanawiamy się, że towary ze sklepu elektronicznego do odbiorcy pokonują długą drogę. Więc co robić, by zakupy otrzymać na czas i jak uniknąć innych, często irytujących nas okoliczności, które wydarzają się podczas odbioru przesyłek?
Złota zasada – robienie zakupów z wyprzedzeniem
„Wg naszych danych, zazwyczaj ok. 73% mieszkańców co najmniej kilkakrotnie miesięcznie robią zakupy przez Internet. Kuszą ich niższe ceny towarów czy częściej ogłaszane rabaty. Obecnie, wraz z początkiem boomu rabatów, zarówno handlowcy, jak i firmy kurierskie stoją przed wyzwaniem, jak zapewnić płynną pracę i nie zawieść klientów” – mówi Karolis Kanapinskas, kierownik litewskiej logistyki firmy kurierskiej „Venipak”.
Więc co robić, aby święta nie zostały zepsute przez spóźnione prezenty? Zdaniem K. Kanapinskasa, przede wszystkim zakupy należy zaplanować z wyprzedzeniem. Wg danych „Venipak”, w tym roku ponad jedna trzecia (39%) mieszkańców najlepszych ofert i rabatów będą szukać posiadając listę zakupów.
„Statystyka jest pozytywna. Kupując z wyprzedzeniem konsumenci rezerwują sobie czas na znalezienie zadowalającej alternatywy, jeżeli, powiedzmy, pożądany towar nie jest już dostępny na magazynie czy dotrze do klienta wadliwy. Także mniejsze prawdopodobieństwo przepełnionych paczkomatów, dlatego paczkę odbierzesz znacznie sprawniej” – twierdzi przedstawiciel „Venipak”.
Klienci przesyłki otrzymają na czas
Zapytany, jak w tym roku planuje zarządzać wzmożonym przepływem przesyłek, rozmówca zapewnia, że już w ubiegłym roku firmie „Venipak” udało się usprawnić procesy tak, by przesyłki dodarły do klientów na czas, a także udało się uniknąć kolejek przy paczkomatach, więc firma i dalej będzie stosować tę samą dobrą praktykę.
„Na Litwie mamy 251 paczkomatów i dodatkowo 175 punktów odbioru. Dzięki technologiom dostępność paczkomatów monitorujemy w czasie rzeczywistym i uzupełniamy je kilka razy dziennie, a czasami i częściej. Jednak jeżeli zdarza się tak, że przesyłka nie mieści się w paczkomacie, zostawiamy ją w sklepie partnerskim, który znajduje się w tym samym centrum handlowym, gdzie stoi paczkomat” – wyjaśnia rozmówca.
W taki sposób firma unika często występujących niedogodności, gdy przesyłka, która nie zmieściła się do paczkomatu jest przekierowywana do innego, niekoniecznie dogodnego dla użytkownika, puntu odbioru. Doświadczeni kurierzy w tym okresie również są dużą pomocą organizacji w radzeniu ze zwiększoną liczbą przesyłek. Wg rozmówcy, wielu kurierów „Venipak” mają nie tylko 5, ale także 10-letnie doświadczenie, przesyłki dostarczają szybko i płynnie.
Dostosowuje się do życzeń klientów
Chociaż kurierzy robią wszystko co mogą, by przesyłka dotarła do odbiorcy w stanie nienaruszonym, przy zakupach przez Internet zdarza się, że przesyłka do adresata dociera uszkodzona. W takim przypadku K. Kanapinskas radzi nie odbierać jej.
„Jeżeli otrzymałeś paczkę z uszkodzonym opakowaniem, nie powinieneś jej przyjmować. Poinformuj kuriera, że nie odbierzesz przesyłki, a on z kolei skontaktuje się z kierownikami i towar zostanie zwrócony nadawcy. Z innej strony, jeżeli zauważamy, że opakowanie przesyłki jest uszkodzone przed jej dostarczeniem do adresata z terminala przesyłek, zawsze proaktywnie kontaktujemy się z nadawcą. Najczęściej wystarczy ją przepakować i dostarczyć do adresata. Jeżeli przesyłka zostaje uszkodzona podczas dostawy, nie jest ona dostarczana do adresata, klient jest informowany i następnie jest rozwiązywany powstały problem. Na szczęście takie przypadki zdarzają się bardzo rzadko” – wyjaśnia proces K. Kanapinskas.
Często zdarza się, że klienci wybierając dostawę do drzwi zapominają, że kurier powinien przyjechać w określonym dniu. Zdarzają się także sprawy pilne. Więc jak należy postępować w takim przypadku?
Wg rozmówcy, można prosić, by kurier przesyłkę dostarczył pod inny adres. Pracownicy „Venipak” zazwyczaj uwzględniają sytuację klienta i, jeżeli zaktualizowany adres znacząco nie zaburza trasy kuriera, przesyłka dostarczana jest do adresata tego samego dnia. Jeżeli takich możliwości nie ma, przeadresowana przesyłka dotrze do odbiorcy w następnym dniu roboczym lub zostanie dostarczona do wybranego paczkomatu. Zdaniem K. Kanapinskasa, ważne jest komunikować z kurierem i na pewno uda się uniknąć nieprzyjemnych sytuacji.