Międzynarodowa firma kurierska „Venipak” z litewskim kapitałem otwiera pierwsze magazyny kompleksowej realizacji zamówienia handlu elektronicznego (ang. efulfillment) w Polsce. Oczekuje się, że rozwój w kraju z 28 milionami klientów kupujących przez internet polepszy jakość usługi i jeszcze bardziej wzmocni pozycje firmy w krajach bałtyckich, a przed jej klientami otworzy nowe możliwości rozwoju biznesu i okno na Europę.
Połączy kraje bałtyckie i Polskę
Firma kurierska „Venipak” kilka lat temu otworzyła w Polsce dział frachtu lotniczego, a w tym roku wynajmie pierwsze magazyny o powierzchni 2000 mkw., w których biznes handlu elektronicznego będzie mógł magazynować swoje towary. Usługa ta firmom prowadzącym handel w Polsce i innych krajach Europy pomoże poprawić doświadczenia konsumentów, ponieważ towary dotrą do klientów szybciej.
„Chociaż rynek efulfillment w Polsce jest naprawdę konkurencyjny, wymagania co do jakości wysokie, jednak mając doświadczenie w krajach bałtyckich, widzimy, że klientom możemy zaoferować elastyczność, innowacyjne rozwiązania IT, dobre doświadczenie konsumenta. Ponadto nasza sieć pozwala na połączenie krajów bałtyckich i Polski, dlatego klientom działającym w tych krajach o wiele wygodniej zarządzać przepływem towarów na zasadzie jednego okna, mając jednego managera” – decyzję rozwoju komentuje dyrektor generalny „Venipak” – Justas Šablinskas.
Pozwala skupić się na rozwoju biznesu
Wg danych portalu statystycznego „Statista” w 2021 r. sprzedaż e-detaliczna na świecie przekroczyła 5,2 tryliona dolarów amerykańskich i nadal rośnie. Jednak, jak mówi J. Šablinskas, czas i inwestycje, które na początku działalności należy przeznaczyć na usztywnienie łańcucha logistycznego, decydują o tym, że biznes nawet na rynku lokalnym rozwija się powoli, nie mówiąc już o ekspansji na kraje zagraniczne.
„Kiedy zaczyna rosnąć liczba zamówień, biznes zaczyna generować dochód. Jednak coraz więcej czasu zajmuje selekcjonowanie, pakowanie towarów, rejestracja przesyłek, wysyłka, wreszcie – magazynowanie, zarządzanie resztkami i inne sprawy. Często trudno jest zarządzać wynajmowaną powierzchnią magazynu, ponieważ ilość towarów nie jest jeszcze stabilna itp. Dlatego, zamiast dbać o rozwój biznesu, przedsiębiorcy zaczynają sami pakować coraz większe ilości przesyłek” – podsumowuje J. Šablinskas.
Jego zdaniem usługa efulfillment zdejmuje z barków przedsiębiorców kłopoty związane z magazynowaniem towarów i logistyką. Firma nie tylko magazynuje, ale także selekcjonuje, pakuje oraz wykonuje wszystkie inne dodatkowe usługi: od kompletów zestawów towarów po drukowanie dodatkowych ulotek, instrukcji. Także zapewnia infrastrukturę IT, która pozwala klientowi zdalnie monitorować i zarządzać przepływami produktów.
Z usługi korzystają ci, kto dopiero założył biznes
Dyrektor MB „Leto projektai”, zarządzającej znaną marką towarową „Kamado Bono”, Tomas Petryla opowiada, że z usług efulfillment zaczął korzystać zaraz po założeniu firmy grillów: „Takie rozwiązanie uprościło procesy logistyczne i magazynowe firmy oraz zaoszczędziło pieniądze, ponieważ płaciliśmy tylko za to, jaką powierzchnię magazynu zajmowały nasze towary oraz faktyczne zapotrzebowanie logistyczne” – opowiada o biznesie założonym osiem lat temu T. Petryla.
Wg rozmówcy, w owym czasie tę usługę na Litwie świadczyło zaledwie kilka firm, a przewagą „Venipak” stała się własna sieć kurierów. Zamówienie usług u jednego dostawy było i tańsze, i wygodniejsze, ponadto klienci towary dostawali szybciej.
Obecnie firma już prowadzi handel w dwudziestu sześciu krajach, planuje dalszy rozwój, dlatego usługi magazynowania pozostają aktualne i na tym etapie rozwoju biznesu.
Nasza działalność jest dynamiczna, dlatego „Venipak” obecnie zaspokaja nasze potrzeby, cieszymy się ich rozwojem i poszerzaną geografią usług” – mówi T. Petryla.
Magazyny wypełniają się zaledwie zostanie powiększona powierzchnia
Kierownik „Venipak” mówi, że znajdujący się w Warszawie magazyn efulfillment będzie działał analogiczne jak w krajach bałtyckich. Dotychczasowi klienci, którzy chcą magazynować towary także w Polsce, będą nadal współpracować z tym samym managerem, tzn. utrzymywany jest jeden kontakt. Klienci będą obsługiwani w języku angielskim, litewskim oraz polskim, a system samoobsługi będzie można zintegrować z największymi platformami e-commerce.
J. Šablinskas mówi, że obecnie znajdujący się na Litwie magazyn efulfillment ze względu na rosnący popyt firma musiała niejednokrotnie poszerzać. Aktualnie zajmuje on powierzchnią 8000 mkw. i jest półtora raza większy od boiska do piłki nożnej i w tym roku będzie się poszerzać.
„Przedsiębiorcy w krajach bałtyckich już odkryli tę usługę, docenili wartość dodaną, jaką ona tworzy dla biznesu i chętnie z niej korzystają. Zapotrzebowanie jest naprawdę bardzo duże, ponieważ zaledwie powiększymy powierzchnię magazynu, zaraz zostaje zapełniona przez nowych klientów. Mamy nadzieję, że w dłuższej perspektywie działalność „Venipak” w Polsce będzie się dalej rozwijać” – podkreśla J. Šablinskas.