Dynamiczny, wyjątkowo podatny na zmiany bałtycki rynek e-commerce z roku na rok przybiera na sile. Nowe technologie, cyber-rozwiązania, marketingowe strategie przekładają się na skuteczność realizowanych e-kampanii, tak samo jak umiejętność reagowania, czujność, testowanie czy analizowanie prowadzonych działań. Każdego roku powstają więc poważne opracowania dotyczące aktualnych branżowych trendów, nowinek, które warto wpleść w swoje e-strategie, sprawdzić ich skuteczność i potencjał dla tego czy innego e-biznesu. Jak trendy e-commerce mogą więc pomóc polskim przedsiębiorcom w ekspansji na rynek bałtycki?
Czym charakteryzuje się bałtycki rynek e-commerce?
Kraje bałtyckie uznawane są dość zgodnie za jedne z najbardziej perspektywicznych rynków dla polskiego e-commerce`u. Rozwijające się e-gospodarki tych krajów, ponad 6 milionów mieszkańców, aż 80% użytkowników sieci to argumenty, które powinny pobudzać przedsiębiorczą wyobraźnię.
Po stronie zalet należy jeszcze zapisać wartość bałtyckiego rynku online szacowanego na ok. 3 mld euro, a także potencjał drzemiący w tym, że nawet 70% ludności krajów bałtyckich zamieszkuje miasta. Nie bez powodu zachód coraz mocniej spogląda na tę część Europy. To dość nieduża przestrzeń, dobrze skomunikowana, którą nadal można skutecznie rozwijać. Porównywalna do bałtyckiej łączna wartość rynków słowackiego, bułgarskiego i chorwackiego niekonieczne jest konkurencyjna ze względu na obszerność granic i uwarunkowania geograficzne. Rynek bałtycki ma jeszcze jedną przewagę – dostępność i wysoką jakość internetu, którego średnia prędkość wynosi 80-120 Mb/s.
Roczny wzrost e-commerce w krajach bałtyckich jest na poziomie 15%. Polscy przedsiębiorcy dostrzegając korzystny trend, coraz częściej będą obierać ten kierunek do dalszego rozwoju. Szczególnie prężnie w każdym z trzech krajów bałtyckich rozwija się sprzedaż elektroniki.
Na zamówienie tego rodzaju produktów przez internet decyduje się 47% Estończyków, 54% Litwinów i 57% Łotyszy. Odzież, kosmetyki oraz artykuły gospodarstwa domowego również są bardzo często zamawiane w sklepach internetowych.
Jakie są trendy e-commerce na bałtyckim rynku?
Chcąc skutecznie wejść na bałtycki rynek e-commerce, rozsądnym posunięciem będzie zweryfikowanie aktualnych trendów zakupowych, które królują w tym regionie. Podobnie jak w polskim „ekomersie” najistotniejszym kierunkiem rozwoju w krajach bałtyckich od lat jest trend mobile. Już ponad połowa bałtyckich e-zakupowiczów składa zamówienia za pomocą smartfonów. Nie bez znaczenia pozostają szybkość zakupów i łatwa dostępność poszukiwanych produktów. Innowacyjne technologie umożliwiające podpinanie AI (sztucznej inteligencji) pod chatboty, za pomocą np. klucza API, znacznie skracają drogę e-klientom do finalizowania zakupów i są przez nich doceniane. W parze z technologicznymi trendami idą te związane z ekologią i lokalnością. Litwini, Łotysze i Estończycy chętnie wspierają lokalną e-przedsiębiorczość swoimi konsumenckimi wyborami.
Jakie szanse oferuje bałtycki rynek e-commerce dla polskich firm?
Bałtycki rynek e-commerce to przyszłościowy kierunek dla polskich firm dążących do poszerzenia swojej działalności. Bliskość rynków Litwy, Łotwy i Estonii determinuje polskie przedsiębiorstwa do zwiększania biznesowych szans, docierania do nowych grup klientów, dywersyfikację źródeł przychodów oraz wzmocnienie pozycji przedsiębiorstwa na rynku europejskim. Polskie firmy muszą zdać sobie jednak sprawę z różnic, jakie zachodzą między polskim a bałtyckim rynkiem e-commerce. Należy dokładnie poznać preferencje konsumentów czy specyfikę lokalnych przepisów prawnych. Wyzwania wymagają starannego planowania, dostosowania strategii marketingowej i skutecznej analizy rynku.
Choć mówi się o jednym, spójnym rynku bałtyckim, nie można pominąć faktu, że składają się na niego trzy odrębne kulturowo kraje, których mieszkańcy posługują się różnymi językami. Marketingowa taktyka powinna więc ujmować te elementy osobno, ze szczególną uwagą na zachowania i zwyczaje konsumenckie oraz sprzedażowe.
Zdając sobie sprawę z tego, że rynek bałtycki ma jeszcze wiele do zaoferowania polskim
e-przedsiębiorcom, należy też szukać swoich szans z dobrze poukładaną logistyką. W krajach bałtyckich oczekuje się szybkich dostaw bezpośrednio do domu, jak i do punktów odbioru. Warto wybrać takiego partnera logistycznego, który nie tylko dysponuje własną flotą, ale też ma dobrze rozbudowaną sieć wspomnianych punktów odbioru. Jeszcze lepiej jeśli partner będzie przygotowany do współpracy od strony technologicznej. To znaczy ma gotowe moduły wsparcia w postaci odpowiednich wtyczek, integracji z popularnymi platformami sprzedażowymi. Świadczący usługi logistyczne Venipak, dostrzegając już parę lat temu szanse rozwojowe na rynkach bałtyckich, dziś dysponuje strategicznie rozlokowaną siatką punktów „pick up” i oferuje innowacyjne rozwiązania, które wspierają e-commerce. Udostępnia też nowoczesne, gotowe do pracy systemy WMS [z ang. Warehouse Management System], opcje samoobsługi, obsługę zwrotów, usługi etykietowania
i przepakowywania, obsługę ręczną, cross-docking i inne elastyczne rozwiązania eFF.
Logistyka za granicą przestaje być przeszkodą
W e-commerce zawsze liczyła się wielokanałowość, jednak i w jej obrębie wyróżnić można dwa kierunki, coś w rodzaj back- i front-endu. Marketing online należy prowadzić na wielu internetowych frontach, liczą się kampanie Google, SEO, content marketing, influencer marketing, czy współpraca z sieciami afiliacyjnymi. I to jest to, co widzi użytkownik, ale czerpiąc z terminologii projektowania stron www, back-endem w tym przypadku będzie cała machina zarządzania związana m.in.
z logistyką. Szerokie spojrzenie na rynek bałtycki, poznanie zachowań i zwyczajów e-konsumentów, wdrażanie najnowszych technologicznych rozwiązań, ale i zorganizowany system logistyczny dają szansę na zaistnienie w perspektywicznie rozwijającym się rynku bałtyckim.
Źródła:
https://delante.pl/e-commerce-litwa-lotwa-estonia/
https://www.gemius.com/all-reader-news/e-commerce-study-2022-online-shopping-in-baltics.html
https://ersj.eu/journal/2918/download/Development+of+E-Commerce+in+Poland+and+the+Baltic+States.pdf
https://journals.umcs.pl/ijsr/article/download/5069/4942
https://zw.lt/rozmaitosci/litwini-w-internecie-kupuja-wiecej-niz-finowie-lotysze-czy-estonczycy/
https://ewp.pl/charakterystyka-e-commerce-w-krajach-baltyckich/
https://ewp.pl/najlepsze-rynki-ekspansji-dla-polskiego-e-commerce-kraje-baltyckie/
https://www.olzalogistic.com/!data/files/Fact_Sheet_Kraje_Baltyckie.pdf