Rynek kosmetyków na świecie jest dynamicznie rozwijającym się sektorem, od dekad ten segment notuje stały wzrost zainteresowania, niemal niezależnie od regionu. Przyczynia się do tego wiele czynników, w tym rosnąca świadomość konsumentów dotycząca pielęgnacji i urody, zwiększający się dochód ludności, wprowadzanie innowacyjnych technologii w produkcji kosmetyków oraz rosnący wpływ mediów społecznościowych skupiających influencerów, kosmetologów i specjalistów w tej dziedzinie, którzy edukują i uświadamiają wpływając na preferencje zakupowe.
Zarówno cały rynek europejski, w tym Polski jak i krajów bałtyckich również bierze udział w prężnym rozwoju kosmetycznego segmentu. Nie liczą się już tylko znane, światowe marki, coraz większa uwaga skupiona jest wokół marek lokalnych, które prezentują nieco inne wartości. Zwiększające się zainteresowanie kosmetykami wynika m.in. z poprawy warunków gospodarczych w omawianych krajach bałtyckich. Nie bez znaczenia pozostaje rosnąca świadomość konsumentów na temat zdrowia i urody, co również wprost przyczynia się do rosnącego popytu na kosmetyki. W rozwoju tego sektora niemałą rolę odgrywa również rynek e-commerce, który sprawił, że konsumenci mają dostęp dosłownie do każdej marki, każdego kosmetyku.
Jak rozwija się rynek kosmetyków na świecie?
Raporty rynkowe dowodzą, że światowy rynek kosmetyczny stale się powiększa. Według danych przedstawionych przez Grand View Research, w 2022 roku wartość globalnego rynku kosmetycznego wyniosła około 262,2 miliarda dolarów a prognozy wyraźnie wskazują tendencje wzrostowe w kolejnych latach. Wprawdzie największymi rynkami są nieustannie Daleki Wschód, Ocenia czy Australia, to jednym z najdynamiczniej rozwijających się regionów jest m.in. rynek bałtycki.
Czy segment e-commerce ma duży udział w sprzedaży kosmetyków?
Powołując się na raport „„E-commerce B2B – perspektywa branży kosmetycznej” należy zauważyć, że nawet 90 % polskich firm kosmetycznych sprzedaje swoje produkty przez internet. W tym celu korzystają z własnych platform sprzedażowych (37%), marketplace`ów (20%) oraz systemu EDI, który jest zamkniętym narzędziem służącym do wymiany danych pomiędzy biznesowymi partnerami.
Szacuje się, że do końca 2023 r. cały litewski rynek produktów kosmetycznych powinien wynieść ok. 27 mln USD, co będzie stanowić 18,4% całego segmentu. Do 2027 r. ma on urosnąć do 44,5 mln USD. Udział e-commerce w tym sektorze stanowi 23,5% i będzie rósł średnio o 7,4% rok do roku, by osiągnąć ok. 31% w 2027 r.
Rynek łotewski branży kosmetycznej jest nieco mniejszy od litewskiego. W 2023 r. ma osiągnąć nieco ponad 16 mln USD. E-commerce w tym segmencie ma już dość spory udział i osiągnąć powinien na koniec 2023 r. 7,8 mln USD co będzie stanowiło niemal 50% całego rynku. Przewiduje się, że wielkość udział rynku online w tym segmencie wzrośnie do 12,2 mln USD do 2027 r.
W Estonii sprzedaż kosmetyków drogą elektroniczną powinna zamknąć się na poziomie nieco ponad 14,5 mln USD do końca 2023 r. Natomiast w 2027 r. osiągnie kwotę 22 mln USD.
Jaki jest potencjał rynku bałtyckiego? Polskie marki kosmetyczne z szansami w krajach bałtyckich
Jeśli chodzi o kraje bałtyckie, to mimo tego, że składają się na rynek nieco mniejszy od polskiego, to bez wątpienia zainteresowanie kosmetykami w tym regionie wyraźnie rośnie. Poprawa warunków gospodarczych w tych krajach, a także rosnąca świadomość konsumentów na temat zdrowia i urody, przyczyniają się do nieustannie zwiększającego się popytu na kosmetyki.
Biorąc pod uwagę te trendy, rozwijanie polskiej marki kosmetycznej na rynkach bałtyckich może stanowić atrakcyjną opcję dla ekspansji swojego kosmetycznego e-biznesu. Kluczem do sukcesu będzie dostosowanie produktów do preferencji i potrzeb lokalnych konsumentów, zrozumienie konkurencji na tych rynkach oraz wykorzystanie odpowiednich kanałów dystrybucji.
Jak rozwijać swój e-commerce w krajach bałtyckich?
Należy zauważyć, że na rosnący udział e-commerce w sprzedaży kosmetyków na rynku bałtyckim wpływ miały m.in. takie czynniki jak:
- zmiana preferencji zakupowych – klienci coraz bardziej preferują zakupy online ze względu na wygodę, możliwość porównania cen i recenzji produktów oraz oszczędność czasu,
- zwiększająca się dostępność – rozwój infrastruktury internetowej oraz rosnąca liczba osób korzystających z internetu sprawiają, że e-commerce stało się bardziej dostępne dla konsumentów na całym świecie, region bałtycki nie jest tu przypadkiem odosobnionym,
- pandemia COVID-19 – pandemia wpłynęła na wzrost popularności zakupów online ze względu na ograniczenia w handlu stacjonarnym i konieczność zachowania dystansu społecznego,
- szerszy wybór produktów – klienci mogą łatwo przeglądać i porównywać produkty kosmetyczne z różnych marek, co zachęca ich do zakupów online,
- promocje i oferty specjalne – wielu sprzedawców kosmetyków online oferuje różnorodne promocje, zniżki i oferty specjalne, co przyciąga klientów do zakupów internetowych.
Omówione uwarunkowania pozwoliły bałtyckiemu rynkowi e-commerce nabrać tempa. Polskie marki chcąc pozostawać konkurencyjnymi w nowych realiach muszą też zwrócić uwagę na kwestie logistyczno-technologiczne. Liczy się dobrze rozwinięta struktura wysyłkowa, umożliwienie klientom dokonywania zakupów z różnymi opcjami wyboru wysyłki, a także płatności.
Warto więc rozpocząć współpracę ze sprawdzonym partnerem, który wypracował już bałtyckie know-how, udoskonalił procesy, wie, na co szczególną uwagę zwracają Litwini, Łotysze i Estończycy. Venipak ma nie tylko doskonale rozwiniętą sieć punktów odbioru, ale i odpowiednio skalibrowany tabor samochodowy, a także technologię, interfejsy sklepów elektronicznych, moduły gotowe do podpięcia do popularnych e-commercowych silników. Zdając sobie sprawę z tego, że należy skoncentrować się na marketingu online wchodząc na nowy rynek, partner, który zadba o zamówienia, magazynowanie, pakowanie, wysyłkę, a nawet politykę zwrotów będzie stanowił nieocenioną pomoc.
https://www.grandviewresearch.com/industry-analysis/cosmetics-market
https://www.statista.com/statistics/1360053/poland-cosmetics-market-value/
https://ecommercedb.com/markets/lt/beauty-care