Obroty międzynarodowej firmy kurierskiej Venipak wzrosły w 2022 roku o 19 proc. Firma przez lata powiększała swój koszyk klientów i dostosowywała się do zmieniających się na przestrzeni lat nawyków konsumenckich.
W 2022 roku firma Venipak, która świadczy usługi w zakresie dostarczania paczek, kompleksowej realizacji zamówień w handlu elektronicznym (e-fulfillment) oraz usług wysyłek lotniczych w krajach bałtyckich, odnotowała wzrost obrotów o 18 proc. na Litwie, 28 proc. na Łotwie i 12 proc. w Estonii. W ciągu roku firma zwiększyła również swoją działalność w Polsce i Chinach.
Ukierunkowane inwestycje opłaciły się
„Jak większość firm, w zeszłym roku żyliśmy w warunkach niepewności, ale staraliśmy się świadomie zmierzać do wyznaczonych celów. Udało nam się utrzymać wzrost, mimo że uwarunkowania geopolityczne i ekonomiczne sprawiły, że na przełomie jesieni i zimy mieliśmy nietypową dla rynku e-commerce drugą połowę roku. Konsumenci czekali na pierwsze rachunki za ogrzewanie, wielkie coroczne wyprzedaże i kupowali z dużą rezerwą. Z drugiej strony okres świąteczny był intensywny i udało nam się zbilansować inwestycje i koszty” – podsumowuje rok Justas Šablinskas, prezes Venipak.
Zdaniem kierownika firmy kurierskiej ubiegłoroczne inwestycje w poprawę jakości usług i obsługi klienta pozwoliły firmie zwiększyć koszyk klientów: wzrósł portfel zarówno małych, jak i dużych klientów międzynarodowych. W ubiegłym roku firma rozszerzyła sieć paczkomatów na Litwie i Łotwie, a w okresie świątecznym mieszkańcy Tallina mogli skorzystać z pierwszych bezkontaktowych paczkomatów. Rozbudowa sieci paczkomatów w Estonii ma się zakończyć w tym roku. W ubiegłym roku rozbudowano i zmodernizowano także terminale sortowni paczek działające w krajach bałtyckich, co zapewni większą przepustowość przesyłek.
Ekspansja na Polskę, Chiny, Niemcy
Według J.Šablinskasa, firma spodziewa się podobnych wyzwań także i w tym roku. „Ceny energii będą spadać, ale wzrosną koszty pracownicze i czynsze za nieruchomości. Cel pozostaje więc ten sam – zbilansowanie planowanych ilości wysyłek, kosztów i inwestycji. Będziemy nadal podnosić jakość naszych usług i umacniać naszą pozycję w krajach bałtyckich. W tym roku rozpoczniemy budowę terminalu w Wilnie i automatyzację procesów. Naszym celem jest dalsze wzmacnianie działu IT i technologii, ponieważ w dłuższej perspektywie widzimy Venipak jako coś więcej niż tylko standardową firmę kurierską, która przewozi paczkę z punktu A do punktu B. Mamy większe ambicje i zmierzamy w ich kierunku” – mówi Šablinskas.
W tym roku spółka rozszerza swoją działalność w Polsce. Oprócz wysyłki paczek drogą lotniczą, będzie świadczyć usługi efulfillment dla krajów bałtyckich i innych firm. W Chinach pracuje już także zespół lotniczy Venipak. Firma planuje w najbliższym czasie otworzyć oddział w Niemczech, a także rozszerzyć działalność na inne kraje europejskie.