Litwa, Łotwa i Estonia, trzy kraje, które wymawia się często na jednym tchu, traktując je jako swego rodzaju „trójpaństwo”. Nie bez powodu mówi się o rynku bałtyckim jak o jednym organizmie, bo kraje, które go tworzą żyją w gospodarczej symbiozie. To obszar, który zamieszkuje ponad 6 milionów ludzi. Te trzy państwa mają silne powiązania kulturowe, historyczne i polityczne. A dzisiaj łączy ich jeszcze jeden element, który coraz mocniej dostrzegany jest przez zachód Europy, czyli rynek e-commerce. Ten dynamicznie się tam rozwija, co widać na przykładzie rosnących w siłę marketplace`ów. Sprzedażowe platformy, które wypracowały kompleksową ofertę, sprzedają te produkty, które są pożądane w danym kraju składającym się na bałtycki rynek. Z jakimi więc platformami marketplace warto współpracować, gdzie prezentować swoją mniej lub bardziej wyszukaną ofertę? Które platformy pozwolą sprawnie rozwinąć sprzedaż online?
Lokalność górą – światowi giganci e-commerce w tyle stawki
Wprawdzie bałtyckie narody mają wiele wspólnych cech, to jednak nie bez powodu na ten rynek składają się trzy odrębne państwa. Skupiając się na kwestii zakupów online, te odrębności są dostrzegalne. Co może przekładać się na zestaw różnic zachodzących pomiędzy Litwinami, Łotyszami a Estończykami? Nie bez znaczenia pozostają takie przestrzenie jak dostępność internetu rozwój technologiczny społeczeństwa, ale także poziom świadczonych usług logistycznych. Spójrzmy więc nieco głębiej w struktury rynku e-commerce, charakterystyczne dla konkretnego państwa.
Litwini przodują w e-transformacji
Mieszkańcy Litwy wyróżniają się tym, że z łatwością i stosunkowo sprawnie wykorzystują wszelkiego rodzaju nowinki technologiczne. Pozytywnie postrzegane są innowacyjne usługi mobilne. Pieniądz elektroniczny i licencjonowane instytucje płatnicze plasują Litwę w europejskiej czołówce. Bankowość online czy elektroniczne składanie podpisów dla Litwinów stało się już normą. Nic więc dziwnego w tym, że czynnikiem motywującym do zakupów online dla nowatorskich Litwinów stał się wyjątkowo szybki internet, ale także niższa cena produktów lub usługi nabywanych drogą internetową. Ta ostatnia właściwość determinuje mieszkańców Litwy do e-poszukiwań, dostrzega się szczególną wartość zakupów online właśnie ze względu na możliwość znalezienia wyjątkowych okazji, przecen, promocji, ale i dobrych jakościowo produktów.
Dlatego też szukając przestrzeni do rozwoju swojego e-biznesu zaleca się wejście we współpracę z działającymi na Litwie marketplace`ami. I ta część sprzedaży online może wydawać się dość interesująca, Litwini stawiają na lokalne platformy, takie jak Pigu, Skelbiu, czy Alio. To te marketplace`y przeczesywane są w poszukiwaniu odzieży, kosmetyków, sprzętu AGD, mebli, elektroniki czy suplementów. Globalni giganci, tacy jak Aliexpress, eBay czy Amazon wybierani są rzadziej.
Łotwa – niemal każde gospodarstwo domowe ma dostęp do internetu
Zakupy online na Łotwie są wyjątkowo ułatwione, a to dlatego, że niemal każde gospodarstwo domowe ma dostęp do internetu. Łotysze najchętniej zamawiają online odzież, elektronikę, meble, kosmetyki, suplementy czy sprzęty AGD. Ciekawostką może wydawać się to, że coraz chętniej zamawiane są także wysokiej jakości produkty spożywcze typu BIO, organiczne, a także te określane mianem superfoods.
Jest jednak element hamulcowy w rozwoju rynku e-commerce na Łotwie (ale nie tylko tam), mianowicie nierozwinięta w pełni logistyka. Czas dostawy jeszcze do niedawna był stosunkowo długi, a to zdeterminowało Łotyszy do przeniesienia swych zakupowych zwyczajów na korzyść zakupów stacjonarnych. Potrzeby e-commerce`u muszą być logistycznie zaspokojone, by czerpać z tego segmentu rynku maksymalne korzyści. Dlatego też nie bez znaczenia pozostają wchodzący na rynek bałtycki logistyczni operatorzy, tacy jak np. Venipak. E-partner dysponuje mocno rozwiniętą i świetnie rozlokowaną siecią punktów odbioru, ale także wspiera e-sklepy w technologicznej organizacji, dzięki udostępnianiu gotowych do podpięcia modułów logistycznych, łatwej integracji z systemem przesyłek czy funkcją wezwania kuriera. W kontekście współpracy sklepów online z marketplace`ami ma to niemałe znaczenie, pozwalające lepiej operować wielokanałowym potencjałem sieci, umożliwiając sprawną organizację przesyłek w dogodny dla każdego użytkownika sposób.
Mieszkańcy Łotwy również chętniej korzystają z lokalnych platform, które darzą zaufaniem, ale też świadomie wspierając przy tym łotewską przedsiębiorczość. Skalowanie e-biznesu na tym rynku z wykorzystaniem marketplace`ów powinno koncentrować się na dobrym wyeksponowaniu oferty na takich platformach jak ss.lv czy 1a.lv. Warto jednak wykorzystać także know-how e-commerce`owych gigantów, takich jak Amazon czy eBay.
Estończycy chętniej wybierają lokalnych dostawców
Jak się okazuje Estończycy wydają się najmocniej przywiązani do lokalnych przedsięwzięć. Wprawdzie mieszkańcy Estonii coraz chętniej korzystają z dobrodziejstwa zakupów online, to jednak pozostają wierni swoim zakupowym przyzwyczajeniom darząc największym zaufaniem sklepy funkcjonujące na terenie ich kraju. Aż 40% Estończyków stawia na sklepy lokalne. Zwyczaje zakupowe są w zasadzie podobne do ich bałtyckich sąsiadów. Drogą internetową najczęściej zamawiane są więc ubrania czy innego rodzaju elementy garderoby. Bardzo chętnie zamawia się tu też bilety lotnicze czy na innego rodzaju usługi transportowe. Dość często kupowane są także zabawki, akcesoria związane z zainteresowaniami czy bilety na różnego rodzaju eventy.
Na dowód tego, że w Estonii króluje lokalność warto odnotować, że najchętniej wybieranymi platformami są te z domeną .ee. A będą to kaup24, on24, 1a, hansapost czy shoppa.
Przyglądając się bliżej zwyczajom mieszkańców krajów bałtyckich i próbując znaleźć klucz do odpowiednich drzwi otwierających drogę do e-commerce`owego podboju tych rynków należy szczególną wagę przyłożyć do lokalnych upodobań. Wprawdzie swoje miejsce odnaleźli światowi giganci, to póki co marketplace`y, z których najchętniej się tu korzysta to te, które wywodzą się z danego kraju.